Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Kwalijke praktijken van engie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=271965)

Oma 19 mei 2024 11:14

En kijk, toevallig zijn die 1,2 miljoen gedupeerden ook nog bijna allemaal klant bij dezelfde leverancier: engie.
Citaat:

https://www.hln.be/geld/br-de-1-2-mi...t-br~a502d5d0/

De 1,2 miljoen gezinnen die te veel betalen voor energie zijn bijna allemaal klant bij deze leverancier: zo weet je of je erbij bent
De 1,2 miljoen Belgische gezinnen die jaarlijks 1.000 — tot zelfs 1.800 — euro te veel betalen voor hun energie zijn bijna allemaal klant bij één en dezelfde leverancier.
………
Publieke reacties:
Citaat:

Goed om weten hoe (schandalig) Engie met zijn (onwetende) klanten begaan is.

Engie moest die klanten hier al lang zelf van op de hoogte gebracht hebben , want nu bestelen ze gewoon deze klanten , terwijl ze dit heel goed weten .

Sinds de “slimme meter” komt t wel ontzettend vaak voor dat de rekeningen hoger zijn. Heel vreemd is dat.

Sommigen leggen de schuld bij de consument? Het is dus normaal dat vedrijven hun klanten trachten te pluimen met onduidelijke informatie en schimmige contracten? Het ontbreken van enige ethiek in de bedrijfsvoering wordt dus als normaal beschouwd? Graaiflatie, krimpflatie zijn normale verschijnselen? Tja...

Als je er voor zorgt dat je 1/3 tot de helft van je verbruik verminderd blijf je evenveel betalen als er voor, hoe komt dat?

nooit meer Engie

ENGIE S.A., voorheen GDF SUEZ S.A., is een Frans multinationaal energiebedrijf

BigF 19 mei 2024 11:35

Waarom begin je nu over iets helemaal anders?

Deze draad ging over het dubbel aanrekenen van de periode tussen meteropname en factuurdatum.
Je bent er zelf over begonnen. Met een hoop aantijgingen. Die je nergens hard wist te maken.

Mij een raadsel waarom je nu plots over iets anders begint... Off-topic gaan in je eigen draad?

Of wacht... is het misschien omdat je geen bewijzen kan vinden voor...

Jaja, 't zal zoiets zijn.

Trappen wij niet in.
;-)

BigF 19 mei 2024 11:42

Waarom zit men altijd zo gepikeerd op de energieleveranciers?

Waarom lees je nooit: "Duizenden mensen betalen te veel voor hun tomaten en die mensen winkelen bijna allemaal bij dezelfde winkel!"
Waarna die winkel publiekelijk door het slijk gehaald wordt.

Dat lees je nooit want dat zou het al snel gaan van: "Als die mensen graag twee keer zoveel betalen voor hun tomaten moeten ze dat zelf weten. Ze kunnen ook gewoon naar een andere winkel gaan. Niemand verplicht hen in de duurste winkel te gaan winkelen."

Dat geldt nagenoeg voor alle producten. Niemand kakt op Jaguar omdat hun wagens duurder zijn dan die van Kia. Niemand mekkert op Leo omdat hun koekjes duurder zijn dan die van Olé. En terecht want mensen hebben de keuze. Mensen kunnen vergelijken. Mensen winkelen waar ze willen. Er zijn dure en goedkopere producten. Aan de consument om een keuze te maken. Om door de verkoopspraatjes heen te kijken. En dat lukt allemaal.

Maar als het over energie gaat verandert dat plotseling allemaal. Dan moet ineens de leverancier voor de goedkoopste prijs zorgen. Is er een leverancier duurder dan een andere is het kot te klein.

Ik snap dat niet. Waarom zijn mensen, als het over energiecontracten gaat, ineens zo lomp als het achterste eind van een varken?

BigF 19 mei 2024 12:02

Bij energieleveranciers krijg je vaak nog de pap in de mond.
Kansen te over om in te schrijven op een groepsaankoop bv.
Dat maak je bij tomaten of auto's nooit mee.

Maar als je als consument nooit je contract nakijkt, nooit vergelijkt op de tientallen vergelijkingssites die je tegenwoordig hebt, nooit inschrijft voor een groepsaankoop,... dan moet je nadien ook niet komen janken als blijkt dat je al jaren teveel betaalt.
En toch is dat net vaak wat er gebeurt.

In bovenstaand geval ook. Het gaat bijna altijd over mensen die al jaren niet meer naar hun contract gekeken hebben. Het interesseert hen niet. Er wordt niet vergeleken. Ze betalen jarenlang zonder mekkkeren.

Tot iemand hen dan plots komt vertellen dat ze teveel betalen en dan is het ineens paniek!!! Want wat hebben ze dan toch een slechte leverancier!!

Die heeft hen niet vertelt dat er goedkopere opties zijn! Huh?? En meer nog: als die leverancier dan argumenteert dat die klanten ook gewoon gratis hadden kunnen overstappen op een goedkoper contract of zelfs goedkopere leverancier doet-ie plots aan victim blaming!!
Te gek voor woorden.

Als ik in de Delhaize aan de kassa sta met een pak Dash is er niemand achter de kassa die mij vertelt dat er in dezelfde winkel een goedkopere optie is namelijk het huismerk. Niemand vertelt me dat!!!

Wat is de Delhaize toch een oplichterige winkel eh? Die verkopen mij dure producten terwijl ze goedkopere hebben. Stoute Delhaize.

Wat een achterlijke bullshit.

BigF 20 mei 2024 10:04

Zelfde artikel, minder stemmingmakerij.

Ook hier wordt de nadruk op de consument gelegd.

Die heeft alle mogelijkheden om zijn contract na te kijken en te vergelijken.
Hoe makkelijk moet het gemaakt worden? De tariefkaart staat op de website, is na telefonisch contact te krijgen.
De prijzen staan op de afrekeningen, op het contract,...

Wat moeten de leveranciers nog doen? Lichtkranten naast de weg zetten?

En ja; ze kunnen natuurlijk hun steentje bijdragen maar de vraag is maar of een commercieel bedrijf dat eigenlijk wel moet.

In de winkel wordt mij ook niet uitgelegd wat nu het goedkoopste is: 40% korting of 2+3 gratis. Dat moet ik ook zelf uitzoeken.

In het Buisness AM artikel wordt het mooi samengevat: de verantwoordelijkheid ligt grotendeels bij de consument.

Dat valt ook op als je de reakties op het HLN artikel leest: daar zijn er zelfs die mekkeren over de taksen en heffingen op de factuur. Die mensen snappen gewoon niet dat dat niks met de leverancier te maken heeft.

Moet heel de maatschappij dan echt gaan opdraaien omdat er mensen zijn die te lui (en/of te stom) zijn om eens per half jaar een half uurtje tijd te spenderen aan het vergelijken van een energiecontract?

Posten op Facebook en Instagram: geen probleem, snapchatten; volop, mensen 'taggen' op allerlei soc media; kom maar op, ... Maar eens even een paar prijzen naast mekaar zetten: ho maar; dat moet de leverancier maar doen!

Sorry hoor; ik blijf erbij; het is voor 90% de taak van de consument. Geen idee waarom enkel de energiebedrijven geviseerd worden als het over prijzen gaat. Is dat omdat energie een basisbehoefte is? ZO ja; wat met voeding dan?

BigF 20 mei 2024 10:05

Maar het ging in deze draad over de vermeende diefstal voor de periode tussen "meteropname en factuurdatum".

En daar hebben we nog steeds (6 pagina's ver ondertussen) nog steeds geen bewijs gezien.

Terug on topic dus.

Vlad 20 mei 2024 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10356847)
En kijk, toevallig zijn die 1,2 miljoen gedupeerden ook nog bijna allemaal klant bij dezelfde leverancier: engie.

Publieke reacties:

Die klanten zijn helemaal niet gedupeerd. Dat zijn echte Belgicisten, die dragen met plezier extra bij aan de Belgische en Franse schatkisten. Vergeet niet dat slechts een kleine minderheid van de Vlamingen voor Vlaamse onafhankelijkheid is. ;-)

Oma 21 mei 2024 06:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10357189)
Die klanten zijn helemaal niet gedupeerd. Dat zijn echte Belgicisten, die dragen met plezier extra bij aan de Belgische en Franse schatkisten. Vergeet niet dat slechts een kleine minderheid van de Vlamingen voor Vlaamse onafhankelijkheid is. ;-)

Of dat zijn de vlaamse marginalen, zo blind als ne mol en gatachterlijk, ze worden genaaid en bestolen en verdedigen dan de energie dieven omdat ze te dom zijn om de truukjes te snappen waarmee ze gejost worden en die ze notabene zelf bewijzen door een factuur van andere klanten, dat ze dan leugens noemen. :silly:
Ze vinden ook nog dat het het hun eigen schuld is dat ze opgelicht worden, energieboeren kunnen dat soort laag opgeleide dummies dan ook niet genoeg kloten want ze merken het toch niet omdat ze te druk bezig zijn met het vergelijken van misleidende contracten voor het goedkoopste tarief van de energieboer hen het minste besteelt. :rofl:

BigF 21 mei 2024 09:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10357439)
Of dat zijn de vlaamse marginalen, zo blind als ne mol en gatachterlijk, ze worden genaaid en bestolen en verdedigen dan de energie dieven omdat ze te dom zijn om de truukjes te snappen waarmee ze gejost worden en die ze notabene zelf bewijzen door een factuur van andere klanten, dat ze dan leugens noemen. :silly:
Ze vinden ook nog dat het het hun eigen schuld is dat ze opgelicht worden, energieboeren kunnen dat soort laag opgeleide dummies dan ook niet genoeg kloten want ze merken het toch niet omdat ze te druk bezig zijn met het vergelijken van misleidende contracten voor het goedkoopste tarief van de energieboer hen het minste besteelt. :rofl:

Ach kijk, we grijpen maar weer terug naar het aloude schelden.
En naar het rondstrooien van leugens.
Dat kennen we.
Leuk om te merken dat je nog steeds geen argumenten weet te verzinnen.
Zelfs niet over het off-topic nieuwsartikel dat je ter afleiding in deze draad postte.

We blijven dus bij het oude: over de leugens in je OP weet je nog steeds geen bewijzen aan te leveren en over je nieuwe artikel dat je als afleidingsmanoeuvre in deze draad postte geraak je na de eerste reacties al niet meer verder dan wat schelden...

Wanhoop is zelden zo aandoenlijk geweest.
Weten dat je jezelf er niet meer uit gaat kunnen lullen maar toch deze draad steeds weer naar boven halen... Nooit iemand geweten die zijn eigen falen zo nadrukkelijk in het licht wil zetten.
Maar ga uw gang, ik vind het best amusant. Zolang jij je eigen afgang blijft bumpen doe ik met liefde en plezier mee. Ik kijk wel door uw wanhopig gescheld heen. Argumenten verwacht ik al lang niet meer.

BigF 21 mei 2024 10:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10357439)
Of dat zijn de vlaamse marginalen, zo blind als ne mol en gatachterlijk, ze worden genaaid en bestolen en verdedigen dan de energie dieven omdat ze te dom zijn om de truukjes te snappen waarmee ze gejost worden en die ze notabene zelf bewijzen door een factuur van andere klanten, dat ze dan leugens noemen. :silly:
Ze vinden ook nog dat het het hun eigen schuld is dat ze opgelicht worden, energieboeren kunnen dat soort laag opgeleide dummies dan ook niet genoeg kloten want ze merken het toch niet omdat ze te druk bezig zijn met het vergelijken van misleidende contracten voor het goedkoopste tarief van de energieboer hen het minste besteelt. :rofl:

Allez kom; als u toch tot over uw oren in de stront terecht wil komen...

Citaat:

de truukjes te snappen waarmee ze gejost worden
Bij truukjes is het simpel. Ofwel trap je erin, ofwel trap je er niet in. En truukjes zijn nu eenmaal iets wat in alle gelederen van de maatschappij (marketing) gebruikt worden. Lang niet enkel bij energietarieven. Stap gewoon een supermarkt binnen, sluit een verzekering af,... Welkom in de wereld van de truukjes.
Maar het gewoon vergelijken van een tarief heeft niet veel met truukjes te maken. Bij tarief A betaal je zoveel, bij tarief B betaal je zoveel. Meer is dat niet. Het is niet omdat er mensen zijn die daar soms jaren niet naar kijken dat dat plots 'truukjes' worden.

Wat eventueel onder de noemer 'truukjes' zou kunnen vallen zijn kortingen waar mee gegooid wordt. Maar daar maakt niet enkel Engie zich schuldig aan. Ook andere leveranciers doen daar vrolijk aan mee. En als consument zou je ondertussen slim genoeg (gatachterlijk zei je?) moeten zijn om te weten dat je met kortingen uit moet kijken. Check de voorwaarden voor zo'n kortingen dus goed. En check ze daarna voor een tweede keer.
Maar ja, wat zouden mensen die hun tarief nog niet checken naar voorwaarden van kortingen gaan kijken? Tuurlijk niet, die liggen liever in hun zetel te gisten tot ze kunnen gaan janken dat de energieleveranciers hun werk niet uit handen willen nemen...

Citaat:

die ze notabene zelf bewijzen door een factuur van andere klanten, dat ze dan leugens noemen.
Met die factuur bewees ik uw leugens. U mag mij vertellen waar u in die factuur bewijzen van 'truukjes' kan vinden. Mocht dat zo zijn had u daar al lang mee uitgepakt. Maar dat deed u nergens en doet u nu ook weer niet. In het wilde weg wat beschuldigingen rondstrooien, daar bent u goed in. Maar als iemand dan plots achter de bewijzen van die beschuldigingen vraagt schiet u in een kramp.

U heeft het misschien niet door maar u blijft gewoon hardnekkig bezig dingen te beweren die u langs geen kanten hard kan maken eh? Is dat dwangmatig? Uzelf zo in de shit werken?

En waarom zou ik een document wat ikzelf gebruik om uw leugens aan te tonen plots leugenachtig gaan noemen? Daar heb ik geen enkele reden voor en meer nog: ik heb dat ook nergens een 'leugenachtig document' genoemd. U doet dat hier en nu, wederom zonder enig bewijs.
Het was te verwachten.

Citaat:

Ze vinden ook nog dat het het hun eigen schuld is dat ze opgelicht worden,
Ja, inderdaad. Mensen die nu, na jarenlang de energiecontracten verwaarloosd te hebben, plots gaan janken dat ze te veel betalen en dat dat daar boven op nog eens de schuld van de leverancier is hebben dat volgens mij zuiver aan zichzelf te danken.

Er is geen enkel product dat je zo tot in detail kan vergelijken als energieprijzen. Doe je dat dan niet is dat uw goed recht maar dan moet je nadien bij mij niet komen zagen. Dat moeten ze dan maar bij u komen doen.

Kom; ga je echt door met uw eigen graf nog wat uit te diepen? Ik heb tijd hoor.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be