Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 mei 2007, 12:32   #41
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

http://www2.vrtnieuws.net/cm/vrtnieu.../070514Urbanus

Urbanus is bekendste Vlaming in Nederland

ma 14/05/07 - Komiek, acteur en muzikant Urbanus Van Anus is verreweg de bekendste Vlaming in Nederland. Dat blijkt uit een onderzoek van de Vlaamse overheid bij 1.600 Nederlanders.



Urbanus wordt in bekendheid gevolgd door Clouseau, wielrenner Eddy Merckx, Bart Peeters, K3 en Jean-Marie Pfaff.

(PhotoNews)





De komiek uit Tollembeek zette Vlaanderen op de kaart in de theaterzalen in Nederland. Hij was en is heel populair bij onze noorderburen.

Het onderzoek stelde dezelfde vraag aan een aantal opinieleiders in Nederland. Zij vinden auteur Hugo Claus de bekendste Vlaming, gevolgd door Merckx en schilder Peter Paul Rubens.

De Vlaamse regering wilde met het onderzoek te weten komen hoe Nederlanders over hun zuiderburen denken. Een van de conclusies is dat ze maar weinig weten over Vlaanderen.
















//
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 12:45   #42
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
http://www2.vrtnieuws.net/cm/vrtnieu.../070514Urbanus

Urbanus is bekendste Vlaming in Nederland

ma 14/05/07 - Komiek, acteur en muzikant Urbanus Van Anus is verreweg de bekendste Vlaming in Nederland. Dat blijkt uit een onderzoek van de Vlaamse overheid bij 1.600 Nederlanders.



Urbanus wordt in bekendheid gevolgd door Clouseau, wielrenner Eddy Merckx, Bart Peeters, K3 en Jean-Marie Pfaff.

(PhotoNews)





De komiek uit Tollembeek zette Vlaanderen op de kaart in de theaterzalen in Nederland. Hij was en is heel populair bij onze noorderburen.

Het onderzoek stelde dezelfde vraag aan een aantal opinieleiders in Nederland. Zij vinden auteur Hugo Claus de bekendste Vlaming, gevolgd door Merckx en schilder Peter Paul Rubens.

De Vlaamse regering wilde met het onderzoek te weten komen hoe Nederlanders over hun zuiderburen denken. Een van de conclusies is dat ze maar weinig weten over Vlaanderen.

Is Urbanus een Vlaming? ik dacht dat hij uit Schiermonnikoog kwam...
En Rubens een Vlaming?
Wat dacht he van Zuid-Nederlander?
















//
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 15:47   #43
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Geen verrassing, dat Nederlanders weinig weten over Vlaanderen. Misschien kan het onderzoek aanleiding zijn om via de Taalunie eindelijk eens werk te maken van een gezamenlijk NL-VL-SR lespakket voor Nederlands, aardrijkskunde en geschiedenis om de wederzijdse kennis van de Taalunielanden te vergroten.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 15:53   #44
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Dacht dat Filip de Winter de bekendste Vlaming is in Nederland.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 16:19   #45
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Geen verrassing, dat Nederlanders weinig weten over Vlaanderen. Misschien kan het onderzoek aanleiding zijn om via de Taalunie eindelijk eens werk te maken van een gezamenlijk NL-VL-SR lespakket voor Nederlands, aardrijkskunde en geschiedenis om de wederzijdse kennis van de Taalunielanden te vergroten.
Ik zou eigenlijk wel eens de rest van het onderzoek willen lezen.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 16:38   #46
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Ik ook wel eigenlijk. Waar zou je zoiets kunnen vinden?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 16:50   #47
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.932
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
http://www2.vrtnieuws.net/cm/vrtnieu.../070514Urbanus

Urbanus is bekendste Vlaming in Nederland

ma 14/05/07 - Komiek, acteur en muzikant Urbanus Van Anus is verreweg de bekendste Vlaming in Nederland. Dat blijkt uit een onderzoek van de Vlaamse overheid bij 1.600 Nederlanders.



Urbanus wordt in bekendheid gevolgd door Clouseau, wielrenner Eddy Merckx, Bart Peeters, K3 en Jean-Marie Pfaff.

(PhotoNews)





De komiek uit Tollembeek zette Vlaanderen op de kaart in de theaterzalen in Nederland. Hij was en is heel populair bij onze noorderburen.

Het onderzoek stelde dezelfde vraag aan een aantal opinieleiders in Nederland. Zij vinden auteur Hugo Claus de bekendste Vlaming, gevolgd door Merckx en schilder Peter Paul Rubens.

De Vlaamse regering wilde met het onderzoek te weten komen hoe Nederlanders over hun zuiderburen denken. Een van de conclusies is dat ze maar weinig weten over Vlaanderen.
















//
Urbanus is dus het imago van Vlaanderen in Nederland............... Jean-Marie Pfaff................In de plaats van de Vlamingen zou ik me toch vragen stellen.
Nog een geluk dat ze niet Laura Lynn of Eddy Wally hebben genoemd.......
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 16:51   #48
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.932
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Geen verrassing, dat Nederlanders weinig weten over Vlaanderen. Misschien kan het onderzoek aanleiding zijn om via de Taalunie eindelijk eens werk te maken van een gezamenlijk NL-VL-SR lespakket voor Nederlands, aardrijkskunde en geschiedenis om de wederzijdse kennis van de Taalunielanden te vergroten.
Waarom is het geen verrassing? Als Nederlander kan je duidelijk erop antwoorden.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 17:14   #49
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Urbanus is dus het imago van Vlaanderen in Nederland............... Jean-Marie Pfaff................In de plaats van de Vlamingen zou ik me toch vragen stellen.
Nog een geluk dat ze niet Laura Lynn of Eddy Wally hebben genoemd.......
Ik weet dat jij klaarkomt op het kleinste dat naar iets negatief kan ruiken over Vlamingen, maar moest je de bekendste Nederlander bij de Vlamingen vragen. Maar ik ben al blij dat het niet Dutroux is.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 18:01   #50
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik zou eigenlijk wel eens de rest van het onderzoek willen lezen.
Het is een Vlaams onderzoek dus jij kan het achterhalen.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 18:03   #51
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Het is een Vlaams onderzoek dus jij kan het achterhalen.
Er is een Vlaams parlementslid in mijn gemeente, maar daar stoppen mijn contacten.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 18:06   #52
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Geen verrassing, dat Nederlanders weinig weten over Vlaanderen. Misschien kan het onderzoek aanleiding zijn om via de Taalunie eindelijk eens werk te maken van een gezamenlijk NL-VL-SR lespakket voor Nederlands, aardrijkskunde en geschiedenis om de wederzijdse kennis van de Taalunielanden te vergroten.
Volgens mij is die kennis over en weer hetzelfde.
de Politici van onze beide landen spreken zelden positief over elkaar en komen nauwelijks bij elkaar over de vloer in de media
De media zijn er ook debet aan ,want zij gaan liever voor snoepreisjes naar
Verweggistan ,dan dat ze een paar uur rijden om naar de buren te gaan.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 18:07   #53
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Er is een Vlaams parlementslid in mijn gemeente, maar daar stoppen mijn contacten.
Je kunt toch gewoon bellen ?
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 18:21   #54
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Urbanus is bekendste Vlaming in Nederland

14/05/2007 17:00
De komiek, zanger en acteur Urbanus is in Nederland verreweg de bekendste Vlaming. De groep Clouseau en ex-wielerkampioen Eddy Merckx vervolledigen de top-drie. Dat blijkt uit een onderzoek bij 1.600 doorsnee-Nederlanders, dat werd
uitgevoerd door de Vlaamse overheid. Onder de opinieleiders scoort auteur Hugo Claus het hoogst.


Vlaams minister van Buitenlands Beleid Geert Bourgeois liet een onderzoek uitvoeren naar het imago van Vlaanderen in Nederland. Daaruit blijkt dat Nederlanders over het algemeen een positief beeld hebben over de Vlamingen, maar dat de clichés niet van de lucht zijn. Zo vinden de Nederlanders de Vlamingen vooral "vriendelijk", "gezellig" en "gastvrij".

"Een beeld dat al tientallen jaren leeft", aldus minister Bourgeois. Dat cliché-beeld zet zich volgens Bourgeois ook door in de keuze van de Nederlanders voor bekende Vlamingen. Zo scoren 'anciens' als Urbanus, Clouseau en Eddy Merckx hoger dan tennisster Kim Clijster of wielrenner Tom Boonen.

Uit het onderzoek blijkt nog dat de gemiddelde Nederlander jaarlijks ongeveer drie keer naar Vlaanderen komt en dat het vooral gaat om vakantie- en familiebezoeken, met name richting Antwerpen, Gent en Brugge. Voorts blijkt Limburg onder Nederlanders de bekendste provincie.

Uit de uitgevoerde mediascreening blijkt dat Vlaamse media, behalve de televisie, nauwelijks bereik hebben in Nederland. Opvallend is dat Vlaanderen in de Nederlandse media positiever (52 procent) geëvalueerd wordt dan België (26 procent) of Wallonië (0 procent).

Alleen over Brussel (86 procent) zijn de Nederlandse media nog positiever.

Imago verbeteren

Om het imago van de Vlamingen in Nederland te verbeteren en om de banden nauwer aan te halen, voorziet Bourgeois een actieplan.

Daarbij spelen de media een grote rol. Zo komt er later op het jaar een Vlaams-Nederlandse journalistenuitwisseling en heeft de VRT de intentie om met de Nederlandse openbare omroep samen te werken rond cultuur.

Na de voorstelling van de onderzoeksresultaten had Bourgeois een onderhoud met zijn Nederlandse collega voor Europese Zaken, Frans Timmermans, over de Vlaams-Nederlandse betrekkingen. Voor de start van het overleg toonde Timmarmans zich "verrast" dat Urbanus voor de Nederlanders de bekendste Vlaming is. "Mijn favoriete Vlaming is Louis Paul Boon", klonk het.
Ik blijf een fan van Bourgeois.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 18:21   #55
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.932
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik weet dat jij klaarkomt op het kleinste dat naar iets negatief kan ruiken over Vlamingen, maar moest je de bekendste Nederlander bij de Vlamingen vragen. Maar ik ben al blij dat het niet Dutroux is.
Met wat voor een zever kom je nu. Ik heb niets tegen Clouseau, Eddy Merckx, Bart Peeters en zelfs K3. Ik weet wel dat K3 voor de kindjes is maar voor hen zijn ze zeer goed. Zet me op een tafel twee CD's : een van Laura Lynn en een van K3. En ik ben verplicht tussen de twee te kiezen. Dan kies ik zeker en vast voor K3.

Maar Urbanus, alstublieft...........

De bekendste Nederlander bij de Vlamingen? Alles hangt af in welke domein : op het muzikale vlak is het Marco Borsato volgens mij.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 18:21   #56
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Dacht dat Filip de Winter de bekendste Vlaming is in Nederland.
Ik denk dat het over BV's (bekende Vlamingen) gaat. Philip de Winter lijkt me niet BV toch? Gewoon een politicus, doch iedereen kent hem.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 18:33   #57
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Met wat voor een zever kom je nu. Ik heb niets tegen Clouseau, Eddy Merckx, Bart Peeters en zelfs K3. Ik weet wel dat K3 voor de kindjes is maar voor hen zijn ze zeer goed. Zet me op een tafel twee CD's : een van Laura Lynn en een van K3. En ik ben verplicht tussen de twee te kiezen. Dan kies ik zeker en vast voor K3.

Maar Urbanus, alstublieft...........

De bekendste Nederlander bij de Vlamingen? Alles hangt af in welke domein : op het muzikale vlak is het Marco Borsato volgens mij.
Weet jij wie de bekendste Waal in Frankrijk is?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 18:34   #58
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Uit de uitgevoerde mediascreening blijkt dat Vlaamse media, behalve de televisie, nauwelijks bereik hebben in Nederland. Opvallend is dat Vlaanderen in de Nederlandse media positiever (52 procent) geëvalueerd wordt dan België (26 procent) of Wallonië (0 procent).

Alleen over Brussel (86 procent) zijn de Nederlandse media nog positiever.
Hoe moet ik dat cijfer eigenlijk interpreteren?
Wat wil dat zeggen, 52% van wat doet wat ?
Wat is de bron van dit artikel, Hertog?

O ik heb het http://www.knack.be/kanaal/mensen/ur...ticle3747.html

En ja Hertog, je hebt gelijk, NVA bashen is in tegenwoordig, maar Geert Bourgeois in de Vlaamse regering is werkelijk geen slechte zaak.

Raar trouwens dat Jan Decleir niet vermeld wordt, die heeft echt al in veel Nederlandse productie meegespeeld, waarin hij vaak een Nederlands accent faket (Karakter, Meiden van de wit, Sil de strandjutter,...)
__________________
Steun Oranje-Blauw!

Laatst gewijzigd door evilbu : 14 mei 2007 om 18:37.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 20:02   #59
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Waarom is het geen verrassing? Als Nederlander kan je duidelijk erop antwoorden.
In Nederland wordt heel weinig aandacht besteed aan de zuiderburen. In mijn hele schoolloopbaan heb ik geen enkele keer iets over de aardrijkskunde of geschiedenis van België meegekregen. Het is daarom niet verwonderlijk dat Nederlanders geen fluit afweten van de geschiedenis van België en zelfs nauwelijks de verschillende deelstaten kunnen onderscheiden. Van de oosterburen krijg je door de bepalende rol van Duitsland in de Europese geschiedenis heel wat mee, maar België kennen de meeste Nederlanders alleen van er doorheen rijden of misschien van een vakantie of uitstapje.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 20:07   #60
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Volgens mij is die kennis over en weer hetzelfde.
Als lid van dit forum zou je toch beter moeten weten. De kennis van Nederland is in Vlaanderen over het algemeen een stuk beter. Helaas zitten daar dan wel grote misvattingen tussen die weer zorgen voor Hollanderhaat. Misschien moeten ze in Vlaanderen ook van die papegaaienposters ophangen: "Hollanderhaat is aangeleerd, wordt geen naprater".

Citaat:
de Politici van onze beide landen spreken zelden positief over elkaar en komen nauwelijks bij elkaar over de vloer in de media
De media zijn er ook debet aan ,want zij gaan liever voor snoepreisjes naar
Verweggistan ,dan dat ze een paar uur rijden om naar de buren te gaan.
Ik hoor in NL toch weinig negatiefs over Vlaanderen. Maar goed, ik hoor sowieso weinig politici over Vlaanderen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be