Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 mei 2024, 07:47   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.506
Standaard De volle brooddoos.

Eerst waren de brooddozen leeg, na een studie blijken de brooddozen niet leeg te zijn, maar is de inhoud ongezond.
Volgens één van de onderzoekers zaten er bij veel brooddozen te weinig groenten in de brooddoos.

Sorry, maar ik heb mijn hele leven een brooddoos meegesleept, eerst naar school, nadien naar mijn werk, ik heb zelden of nooit groenten in mijn brooddoos gestopt.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/05...ek-brooddozen/

Brooddozen van lagereschoolkinderen in Vlaanderen bijna nooit leeg, maar inhoud vaak ongezond
De meeste brooddozen van leerlingen in Vlaamse basisscholen zijn gevuld, maar de inhoud is vaak ongezond. Dat blijkt uit een onderzoek van de UGent en het Vlaams Instituut Gezond Leven. Vlaams minister van Welzijn Hilde Crevits (CD&V), die het onderzoek liet uitvoeren, is tevreden dat het aantal lege brooddozen beperkt is, "maar dat betekent niet dat er geen problemen zijn".

Cijfers om u tegen te zeggen


Uit de studie blijkt dat het aantal kinderen dat met een lege boterhammendoos naar school vertrekt, heel beperkt is. De onderzoekers stelden in totaal 3 gevallen op 1.051 vast (0,3 procent). Van alle onderzochte kinderen hadden er 899 (85,5 procent) een brooddoos bij. Van de overige leerlingen at de overgrote meerderheid (13 procent) een warme maaltijd op school. Een klein deel ging naar huis om te lunchen.
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2024, 07:58   #2
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Eerst waren de brooddozen leeg, na een studie blijken de brooddozen niet leeg te zijn, maar is de inhoud ongezond.
Volgens één van de onderzoekers zaten er bij veel brooddozen te weinig groenten in de brooddoos.

Sorry, maar ik heb mijn hele leven een brooddoos meegesleept, eerst naar school, nadien naar mijn werk, ik heb zelden of nooit groenten in mijn brooddoos gestopt.

Net wat ik ook dacht...
Groenten in een brooddoos??

"Hier zoneke, laat het smaken deze middag he! Nen lekkere boterham met rauwe paprika. Hmmmm...."
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2024, 10:37   #3
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 21.286
Standaard

Ge geeft een stuk fruit mee maar toch geen groenten?

Je moet trouwens ook zorgen dat veel voedsel koel bewaard blijft. Scholen voorzien geen koeling, of toch niet de scholen die ik ken. Ge moet op warme zomerdagen dus geen preparé meegeven tenzij ge een koelelement meegeeft, wat alleen maar extra gewicht voorziet.

Als ge dan komkommersla meegeeft, hebben ze wel groenten mee. Hebben ze iedere boterham ontleed? I doubt it.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
Denk aan den IJzertoren!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2024, 11:04   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.551
Standaard

De leugenaars van groen en sossen hebben heel de tijd de boel belazerd.

(ik heb er een draad over begonnen, in hetzelfde soepforum als waar de lege brooddozen stonden, maar ik had niet door dat deze draad al bestond. Mijn verontgeschuldigingen)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2024, 13:28   #5
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ge geeft een stuk fruit mee maar toch geen groenten?
Blijkbaar moeten ouders daar nu toch mee beginnen...

Citaat:
Je moet trouwens ook zorgen dat veel voedsel koel bewaard blijft. Scholen voorzien geen koeling, of toch niet de scholen die ik ken.
Ook al niet nee. Ik heb nooit een ijskast in de klas gehad. Bovendien zitten er ook boterhammen in die brooddoos. Hmmm, lekker... wakke boterhammen uit de ijskast...
Citaat:
Ge moet op warme zomerdagen dus geen preparé meegeven tenzij ge een koelelement meegeeft, wat alleen maar extra gewicht voorziet.
Preparé is geen groente eh Cufi?


Citaat:
Als ge dan komkommersla meegeeft, hebben ze wel groenten mee.
Ja maar dat is dan weer een groente die baadt in de mayonaise en dat is ook niet goed. Ook zo met lentesla bv.

Volgens mij typisch weer zo'n onderzoek van een stel schoolverlaters die zelf nog nooit een brooddoos hebben moeten vullen.

Citaat:
Hebben ze iedere boterham ontleed? I doubt it.
Tof als ze u er uit kozen om uw brooddoos te ontleden...
"Sorry eh manneke, maar vandaag wordt het kin kloppen. Wij gaan uw boterhammen eens uit mekaar halen."
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2024, 13:56   #6
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 21.286
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Blijkbaar moeten ouders daar nu toch mee beginnen...


Ook al niet nee. Ik heb nooit een ijskast in de klas gehad. Bovendien zitten er ook boterhammen in die brooddoos. Hmmm, lekker... wakke boterhammen uit de ijskast...

Preparé is geen groente eh Cufi?



Ja maar dat is dan weer een groente die baadt in de mayonaise en dat is ook niet goed. Ook zo met lentesla bv.

Volgens mij typisch weer zo'n onderzoek van een stel schoolverlaters die zelf nog nooit een brooddoos hebben moeten vullen.


Tof als ze u er uit kozen om uw brooddoos te ontleden...
"Sorry eh manneke, maar vandaag wordt het kin kloppen. Wij gaan uw boterhammen eens uit mekaar halen."
Ja goed punt, iets brengen om te brengen terwijl ze inderdaad geen flauw benul hebben van wat er daadwerkelijk gesmeerd wordt.

Allemaal schoon dat ze zoveel meer willen.
Maar laten we dit eens anders bekijken. Leer die kinderen soep maken op school bv. Hoe ze groenten moeten wassen (veel mensen doen dit echt nog steeds fout), hoe ze groenten moeten snijden (leerkracht altijd bij mes in de buurt). Geef ze feeling met eten van in de kleuterschool mee. Met als thema onze Belgische groenten. Wij hebben echt goed eten zenne, laten we dat prijzen en benutten.
Vlaamse boerenkost zoals onze voorouders het aten.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
Denk aan den IJzertoren!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2024, 14:30   #7
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Blijkbaar moeten ouders daar nu toch mee beginnen...


Ook al niet nee. Ik heb nooit een ijskast in de klas gehad. Bovendien zitten er ook boterhammen in die brooddoos. Hmmm, lekker... wakke boterhammen uit de ijskast...

Preparé is geen groente eh Cufi?



Ja maar dat is dan weer een groente die baadt in de mayonaise en dat is ook niet goed. Ook zo met lentesla bv.

Volgens mij typisch weer zo'n onderzoek van een stel schoolverlaters die zelf nog nooit een brooddoos hebben moeten vullen.


Tof als ze u er uit kozen om uw brooddoos te ontleden...
"Sorry eh manneke, maar vandaag wordt het kin kloppen. Wij gaan uw boterhammen eens uit mekaar halen."
En martino-preparé? Daar zitten toch tomaten in van de ketchup?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2024, 14:31   #8
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.718
Standaard

Alleszins, ik gaf mijne kleine altijd verse sushi mee in een koelbox. Hij vond dat lekker.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2024, 15:34   #9
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
En martino-preparé? Daar zitten toch tomaten in van de ketchup?
Ge kunt er mee lachen maar onlangs ging het daar ergens dus echt over eh?

Ik denk dat het (en de kans is't grootst dat het) in Amerika was.

"Is ketchup al dan niet groente."

Dat was van belang omdat dan scholen ketchup bij de maaltijd als 'groente' konden beschouwen en ze dus zo sneller aan de voorwaarden voor gezonde schoolmaaltijden voldeden.

Als ik het goed heb is ketchup toen niet als 'groente' goedgekeurd...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2024, 15:44   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.551
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ja goed punt, iets brengen om te brengen terwijl ze inderdaad geen flauw benul hebben van wat er daadwerkelijk gesmeerd wordt.

Allemaal schoon dat ze zoveel meer willen.
Maar laten we dit eens anders bekijken. Leer die kinderen soep maken op school bv. Hoe ze groenten moeten wassen (veel mensen doen dit echt nog steeds fout), hoe ze groenten moeten snijden (leerkracht altijd bij mes in de buurt). Geef ze feeling met eten van in de kleuterschool mee. Met als thema onze Belgische groenten. Wij hebben echt goed eten zenne, laten we dat prijzen en benutten.
Vlaamse boerenkost zoals onze voorouders het aten.
Racist !!!
Is er iets mis met de groentes van de negerkes misschien?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2024, 15:46   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.551
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ge kunt er mee lachen maar onlangs ging het daar ergens dus echt over eh?

Ik denk dat het (en de kans is't grootst dat het) in Amerika was.

"Is ketchup al dan niet groente."

Dat was van belang omdat dan scholen ketchup bij de maaltijd als 'groente' konden beschouwen en ze dus zo sneller aan de voorwaarden voor gezonde schoolmaaltijden voldeden.

Als ik het goed heb is ketchup toen niet als 'groente' goedgekeurd...
Klopt. Het was evenwel een vraag vanuit de voedingsindustrie. Zo konden ze dan mee in concurrentie gaan met de groentenleveranciers die aan scholen leveren. Trump was voorstander, maar hij is er niet mee weggeraakt.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2024, 17:33   #12
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 21.286
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Racist !!!
Is er iets mis met de groentes van de negerkes misschien?
Ja dat past niet in hun klimaat- en stikstofbeleid. Het is beter lokaal te kopen om te consumeren.
Klimaatbeleid en avocado in de supermarkt is als een varken in de moskee.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
Denk aan den IJzertoren!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2024, 22:18   #13
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.780
Standaard

in t lager kregen wij brood mee , en s middags moesten we verplicht daar een tas soep eten, pas op dat was geen soepbedeling of zo he, nee dat werd voorzien door t school de andere kinderen hadden een sjoko melkske of fruitsap of zo, die zaten aan andere tafels,

Op donderdag was t soep met ballekes, en dan was het hopen dat ge veel ballekes had, en dan kon je twee keer gaan, maar als het zo weer iets vies was had ge het ook aan uw spel natuurlijk.

Als de groenen en sossen dan iets van sociaal werk willen doen, wel zorg dan dat ze in de scholen terug soep geven s middags. niet verplicht deze keer, en donderdag met ballekes en echte ballekes, niet die vega shit !
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2024, 07:10   #14
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.506
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
in t lager kregen wij brood mee , en s middags moesten we verplicht daar een tas soep eten, pas op dat was geen soepbedeling of zo he, nee dat werd voorzien door t school de andere kinderen hadden een sjoko melkske of fruitsap of zo, die zaten aan andere tafels,

Op donderdag was t soep met ballekes, en dan was het hopen dat ge veel ballekes had, en dan kon je twee keer gaan, maar als het zo weer iets vies was had ge het ook aan uw spel natuurlijk.

Als de groenen en sossen dan iets van sociaal werk willen doen, wel zorg dan dat ze in de scholen terug soep geven s middags. niet verplicht deze keer, en donderdag met ballekes en echte ballekes, niet die vega shit !
Wij moesten die soep inderdaad betalen..
Veel ouders hadden het toen ook niet breed, toch hadden kinderen nooit een lege brooddoos, tenzij ze ze voor één keer vergeten waren.
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2024, 07:52   #15
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 33.013
Standaard

Deze ganse zaak is een mooi voorbeeld van de vele,vele,bullshitjobs,al dan niet bekostigd met MIJN centen ,die er bestaan....µ

Die bemoeien ons van wat mensen in hun eigen huis aan de verwarming willen doen,tot in de brooddoos van de kinderen...
Ik lees ook iets over de schoolmaaltijden....Eerlijk gezegd herinner ik me van "mijnen tijd" dat moeders kost VERRE beter was dan het schoolvoer.....Maar ja,de moeders KUNNEN ook niet meer koken dus moeten kinderen dan maar gevoederd worden met wat de catering kan leveren binnen een strak budget en tijd (DAT vergeet men blijkbaar)



En,echt waar,kan ik me voorstellen dat het onderwijs nog wel andere prioriteiten heeft dan achter iedere "expert" aan te lopen,
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 4 mei 2024 om 07:59.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be