Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 maart 2021, 09:14   #21
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Er worden hier alweer zeer veel elementen aangehaald die die stomme profs virologie, pertang allen artsen, dierenartsen of bio-irs, van toevallig die universiteiten van bij ons, van Fr, UK, usa, D, ... afijn, de hele westerse wereld niet weten.
Neen mijn beste. U heeft het hier enkel en alleen over degenen die mogen opdraven in de media. Er zijn er minstens evenveel die het anders zien, maar die mogen niet opdraven in de media. De media heeft op de verkeerde paarden gewed, op de paarden die met spectaculaire verhalen van lockdowns en miljoenen doden afkwamen en nu hangen ze daar aan vast. Zo simpel is het eigenlijk.

Men heeft de kans gemist om de beroeps en jonge bevolking natuurlijke immuniteit te schenken en nu zien ze dat dit een gigantisch probleem aan het worden is.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 22 maart 2021 om 09:15.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2021, 09:54   #22
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Manaus is uiteindelijk simpel te verklaren, er was vorig jaar groepsimmuniteit (+50%) waardoor het virus zich niet goed meer kon verspreiden. Nu is er een variant die zich opnieuw verspreidt onder de mensen die al besmet waren en de huidige slachtoffers zijn de mensen die vorig jaar niet besmet zijn geweest.

Om het in perspectief te plaatsen, er was geen oversterfte in Brazilië in 2020, dit waren normale cijfers. Ze hadden 28.000 extra doden maar dat is elk jaar het geval.
https://knoema.com/atlas/Brazil/topi...mber-of-deaths

De enige manier om er vanaf te geraken is afwachten tot iedereen besmet is, liefst via vluchtige contacten of in de buitenlucht omdat je dan de virale lading beperkt en dus veiliger kan besmet worden. Dus in winkels, cinema, pretparken, festivals, ...

Mijn geval is daar een voorbeeld van, ikzelf ben zwaar besmet geweest in een ziekenhuis met 3 weken ziekte en zwaar vermoeidheid. M'n vrouw en kinderen daarentegen hadden slechts een week hoofdpijn, wat moe en een kuchje. De hoeveelheid virus (viral load) die je binnenkrijgt is erg belangrijk voor de ernst van de besmetting en de ziekte.
Mijn punt is meer dat objectief beschouwd die nieuwe variant erger is, besmettelijker en schadelijker. Ik weet niet of dat toeval is maar het is wel relevant. Bij griep zie je niet dat die elk jaar gevaarlijker wordt.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2021, 09:58   #23
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Inderdaad, dat je besmettelijk blijft vinden ze geen probleem, nochtans is dat het mechanisme om virus mutaties dodelijker te maken. Daar zijn ze zich terdege van bewust, het is in hun voordeel.
Ik denk dat jij de rol van proffen niet goed kent. Aan universiteiten worden onderzoekspapers gelezen en geschreven door doctoraatsstudenten of post-docs. Proffen zijn vooral bezig met het beheer van hun departement, fondsenwerving, lobbying binnen de universiteit, lesgeven, enzovoort. En komen nauwelijks nog toe aan het lezen van nieuwe papers. Het zou me niet verbazen te horen dat Marc Van Ranst sinds 1999 (benoeming als hoogleraar) nauwelijks nog een paper heeft gelezen. En in 1999 was hier nog heel weinig over bekend, omdat sequencing nog te ingewikkeld en duur was.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2021, 10:24   #24
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Ik denk dat jij de rol van proffen niet goed kent. Aan universiteiten worden onderzoekspapers gelezen en geschreven door doctoraatsstudenten of post-docs. Proffen zijn vooral bezig met het beheer van hun departement, fondsenwerving, lobbying binnen de universiteit, lesgeven, enzovoort. En komen nauwelijks nog toe aan het lezen van nieuwe papers. Het zou me niet verbazen te horen dat Marc Van Ranst sinds 1999 (benoeming als hoogleraar) nauwelijks nog een paper heeft gelezen. En in 1999 was hier nog heel weinig over bekend, omdat sequencing nog te ingewikkeld en duur was.
Inderdaad. Er zijn twee soorten hoogleraren: zij die graag met hun vakgebied bezig zijn en steen en been klagen omdat ze nu vanalle administratie moeten doen ; en dan zij die volop in hun administratieve management rol opgaan.

Iemand die vrij laat hoogleraar benoemd wordt, heeft een heel grote bagage aan vakkennis en gebruikt die positie dus gewoon om uit te bollen en meer geld te verdienen. Iemand die jong hoogleraar benoemd wordt, die zal na enige tijd gewoon puur politiek administratief bezig zijn en is helemaal niet meer mee op wetenschappelijk vlak.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2021, 10:29   #25
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Ik denk dat jij de rol van proffen niet goed kent. Aan universiteiten worden onderzoekspapers gelezen en geschreven door doctoraatsstudenten of post-docs. Proffen zijn vooral bezig met het beheer van hun departement, fondsenwerving, lobbying binnen de universiteit, lesgeven, enzovoort. En komen nauwelijks nog toe aan het lezen van nieuwe papers. Het zou me niet verbazen te horen dat Marc Van Ranst sinds 1999 (benoeming als hoogleraar) nauwelijks nog een paper heeft gelezen. En in 1999 was hier nog heel weinig over bekend, omdat sequencing nog te ingewikkeld en duur was.
Inderdaad. Daarom was het zo verkeerd van de regering om zich uitsluitend te wenden tot deze proffen. Veel theorie en modellen echter weinig praktijk in de zorg. En die proffen hebben de 1ste lijnzorg op non actief gesteld door de aanpak naar zich toe te trekken en voor het vaccin te gaan en zich niet te bekommeren om medicatie, die wel werkte.
__________________
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2021, 10:29   #26
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Mijn punt is meer dat objectief beschouwd die nieuwe variant erger is, besmettelijker en schadelijker.
Eigenlijk weten we niet of die schadelijker en besmettelijker is voor mensen die reeds de oude variant opgedaan hadden he.

Maw, eens gans de bevolking al enkele keren corona heeft opgedaan, is het helemaal niet gezegd dat nieuwe varianten VOOR HEN gevaarlijker zijn. Daarentegen, het kan dan wel zijn dat het bijzonder dodelijk is voor "verse mensen".

Men moet ook niet overdrijven: zo verschillend is het nu weer niet. Blijkbaar nog niet eens een factor 2. We hebben geregeld griep varianten die besmettelijker zijn of wat gevaarlijker dan die van het jaar daarvoor. Je ziet toch wel dat griep niet elk jaar evenveel doden maakt.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2021, 10:57   #27
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Er zijn dus (minstens) 2 goede redenen om deze corona-vaccins niet massaal toe te dienen:
  • Risico voor cytokine stormen als immuunsysteem over enkele maanden met varianten geconfronteerd wordt
  • Risico dat massa-vaccinatie gevaarlijker mutanten bevoordeelt
Probleem is wel dat voor een individu die twee risico's in tegengestelde richting werken. Risico 1 kun je best uitsluiten door jezelf niet te laten vaccineren. Risico 2 kun je persoonlijk niet veel aan doen - maar je laten vaccineren is voor het individu wel de logische keuze.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2021, 11:01   #28
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Er zijn dus (minstens) 2 goede redenen om deze corona-vaccins niet massaal toe te dienen:
  • Risico voor cytokine stormen als immuunsysteem over enkele maanden met varianten geconfronteerd wordt
  • Risico dat massa-vaccinatie gevaarlijker mutanten bevoordeelt
Probleem is wel dat voor een individu die twee risico's in tegengestelde richting werken. Risico 1 kun je best uitsluiten door jezelf niet te laten vaccineren. Risico 2 kun je persoonlijk niet veel aan doen - maar je laten vaccineren is voor het individu wel de logische keuze.
Eigenlijk gaan de twee in de richting van uzelf willen vaccineren en anderen niet. De reden is dat als er niet veel mensen gevaccineerd zijn, het gemakkelijker is om die kleine groep snel te voorzien van een boostershot.

Ideaal gezien doe je eigenlijk aan eigen vaccin ontwikkeling waar je enkele tientallen shots van kan maken voor jezelf en je naasten, en dat je kan overdoen op minder dan een maand tijd: uw huis vaccinatie proefdoos
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2021, 11:07   #29
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Ik denk dat jij de rol van proffen niet goed kent. Aan universiteiten worden onderzoekspapers gelezen en geschreven door doctoraatsstudenten of post-docs. Proffen zijn vooral bezig met het beheer van hun departement, fondsenwerving, lobbying binnen de universiteit, lesgeven, enzovoort. En komen nauwelijks nog toe aan het lezen van nieuwe papers. Het zou me niet verbazen te horen dat Marc Van Ranst sinds 1999 (benoeming als hoogleraar) nauwelijks nog een paper heeft gelezen. En in 1999 was hier nog heel weinig over bekend, omdat sequencing nog te ingewikkeld en duur was.
Je hebt proffen in alle soorten, je hebt er die manager zijn en je hebt er die onderzoeker zijn, meestal een beetje van beide.
Het is eerder een persoonlijke keuze waar de nadruk ligt.

Bij de hoogleraren die ik ken (een tiental) publiceert ruim de helft nog altijd vrij regelmatig artikels en boeken in hun vakgebied. vaak in samenwerking met post-docs en en doctoraatsstudenten maar soms ook in samenwerking met proffen van andere instellingen.
Ze doen in elk geval nog zelf onderzoek, zoveel is zeker.
Het is dus niet zo zwart/wit.

Wat Marc Van Ranst betreft : ik zou hem toch maar niet onderschatten, ook een hoogleraar leest en evalueert jaarlijks een tiental masterproeven (sommige zelfs 30) en een of meerdere doctoraten.
Zo blijf je ook bij de les.

Laatst gewijzigd door parcifal : 22 maart 2021 om 11:08.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2021, 12:08   #30
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Dat alle mensen daar rond in bosjes neervallen, dat wordt zelfs niet bestudeerd in zo een studie.
De clou van de zaak, waar geen enkele zogenaamde expert het over heeft.
Virologen zijn zwaar overrated. Het is trouwens ook niet zo dat alle virologen aan het zelfde touw trekken. Herinner je de gepensioneerde viroloog die aanraadde dat we met het virus moeten leren leven. Van Gucht was woest. Wij horen alleen maar die virologen die het vaccin promoten, omdat er politieke en financiële druk achter zit. En omdat onze media volledig partijdig zijn.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 22 maart 2021 om 12:11.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2021, 12:14   #31
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Wat Marc Van Ranst betreft : ik zou hem toch maar niet onderschatten, ook een hoogleraar leest en evalueert jaarlijks een tiental masterproeven (sommige zelfs 30) en een of meerdere doctoraten.
Zo blijf je ook bij de les.
Ik heb mijn masterproef gedaan bij een prof die er zowat 30 per jaar deed, puur omdat ik wist dat hij dan niet teveel zou zeggen. Bleek terecht want ik heb die man nooit gesproken. Ik moest het doen met een doctoraatsstudente die ik makkelijker rond mijn vinger kon draaien. Er ging toen een verhaal de ronde dat die proffen een vergoeding kregen per masterproef die ze evalueerden. Is dat correct?
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2021, 12:32   #32
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik heb mijn masterproef gedaan bij een prof die er zowat 30 per jaar deed, puur omdat ik wist dat hij dan niet teveel zou zeggen. Bleek terecht want ik heb die man nooit gesproken. Ik moest het doen met een doctoraatsstudente die ik makkelijker rond mijn vinger kon draaien. Er ging toen een verhaal de ronde dat die proffen een vergoeding kregen per masterproef die ze evalueerden. Is dat correct?
Neen, dat is niet correct, het aantal (ondergrens/bovengrens) wordt bepaald door het aanstellingspercentage, niets anders, het is part of the job, daar is geen extra vergoeding voor, dat zou nogal wat zijn.

Wat betreft doctoraatsverdedigingen is het wat anders, daar is inderdaad een bonus voor voorzien.
Maar dat is doorgaans wel loon naar werk.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2021, 13:41   #33
IJsboer
Europees Commissaris
 
IJsboer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2009
Berichten: 7.283
Standaard

Eigenlijk weten we nog niet veel over het virus en is 90% van de acties die de overheden nemen uit pure paniek.
__________________
Het probleem met de wereld is dat de lompe mensen vol zelfzekerheid zitten en de slimme mensen vol twijfels.

Laatst gewijzigd door IJsboer : 22 maart 2021 om 13:43.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2021, 13:48   #34
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
En ik denk als je de hele stal doet, dat je dit ook best alle op 1 dag doet en niet elke dag 1 koei.
Vooral dit. De Israeli's deden het goed. Wij zijn een ramp aan het organiseren.

Laatst gewijzigd door patrickve : 22 maart 2021 om 13:50.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2021, 13:49   #35
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Eigenlijk weten we nog niet veel over het virus en is 90% van de acties die de overheden nemen uit pure paniek.
... gebaseerd op valse zekerheden van experten, en dat is dus de definitie van kwakzalverij.

Het probleem is zelfs dat dit virus niet eens "mysterieus" is, maar dat de voorgestelde methodes enkel maar op "eigenaardige" virussen konden werken, namelijk virussen die niet aan Darwin gehoorzamen en die ook niet aan eenvoudige propagatie mechanismen zouden gehoorzamen.

Maw, dit is een NORMAAL virus, en de methoden konden enkel werken op RARE virussen. Men ontdekt, stap voor stap, dat dit virus dus niet raar genoeg is opdat de methoden hadden kunnen werken.

Dit is een virus dat:

1) propageert als het daar de kans toe krijgt (dus nadat men tijdelijke maatregelen opheft)

2) evolueert om de hindernissen dat men eraan stelt, te ontwijken

zoals men van een normaal virus kan verwachten. En dan werken hun trukken van de foor niet he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 22 maart 2021 om 13:53.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2021, 13:52   #36
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Eigenlijk weten we nog niet veel over het virus en is 90% van de acties die de overheden nemen uit pure paniek.
We weten voldoende over dit soort virussen om een medische 'gezond verstand'-politiek te voeren. Blijkbaar geeft men echter de voorkeur aan propaganda, paniek en autoritarisme om een beter figuur te slaan.
__________________
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2021, 13:54   #37
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
We weten voldoende over dit soort virussen om een medische 'gezond verstand'-politiek te voeren. Blijkbaar geeft men echter de voorkeur aan propaganda, paniek en autoritarisme om een beter figuur te slaan.
Inderdaad. Enfin, "beter" figuur, heel tijdelijk.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2021, 13:55   #38
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Inderdaad. Enfin, "beter" figuur, heel tijdelijk.
Dat zal hopelijk heel tijdelijk blijken te zijn.
__________________
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2021, 16:56   #39
denkimi
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 juni 2020
Berichten: 3.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Er worden hier alweer zeer veel elementen aangehaald die die stomme profs virologie, pertang allen artsen, dierenartsen of bio-irs, van toevallig die universiteiten van bij ons, van Fr, UK, usa, D, ... afijn, de hele westerse wereld niet weten.
Oh, maar er zijn zeer veel mensen die heel veel kennis hebben hoor.

Alleen moesten die in het begin van de epidemie toegeven dat het iets nieuws was en ze het ook niet wisten. Maar dat wil de bevolking en dus de politiek niet horen, dus hebben de kwakzalvers het overgenomen.

Helaas weten de echte experts ondertussen wel al meer, maar zitten de kwakzalvers nu zodanig stevig verankerd in hun machtspositie dat ze de echte wetenschappers kunnen onderdrukken.

Dit is gewoon Lysenkoisme 2.0
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2021, 11:40   #40
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Dat zal hopelijk heel tijdelijk blijken te zijn.
Tijdelijk in de zin van dat het nog niet zo lang geleden is , dat hier dinosauriërs rondliepen. Slechts 65 miljoen jaar.

En de aarde , is hoeveel jaar oud?
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be