Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Israëlisch-Palestijns conflict Oktober 2023 was het begin van een nieuw conflict. Hamas strijders vielen Israël binnen waarop het Israëlische leger reageerde met bombardementen. Alle discussies over dit conflict en het verdere verloop ervan, horen thuis in dit (sub)forum. |
|
Discussietools |
24 september 2023, 17:44 | #1 |
Gouverneur
Geregistreerd: 16 mei 2009
Locatie: Maastricht (NL)
Berichten: 1.272
|
Het Israëlisch-Palestijnse conflict
Ik ben eigenlijk niet politiek geëngageerd (ik bezocht dit forum ooit ivm een kiritisch-filosofische blog), maar recente nieuwsberichten deden mij afvragen wat er gebeurde met betrekking tot de visie die mij opviel in de film You Don't Mess with the Zohan van Adam Sandler.
In de film "You Don't Mess with the Zohan" speelt Adam Sandler een Israëlische spion genaamd Zohan Dvir, die zijn eigen dood in scène zet om zijn droom na te streven: een haarstylist worden in New York City. Terwijl hij in New York is, ontmoet hij een Palestijns meisje genaamd Dalia en wordt hij verliefd op haar. Hoewel niet officieel, zou de film bedoeld kunnen zijn om een einde te maken aan het geweld tussen het Israëlische en Palestijnse volk. Het huwelijk tussen Zohan en Dalia kan worden gezien als een symbool van eenheid tussen Israëli's en Palestijnen. De film biedt een satirische oplossing voor het Israëlisch-Palestijnse conflict die verder gaat dan twee staten, en suggereert dat Israëli's en Palestijnen samen zij aan zij kunnen floreren door te beseffen hoeveel ze gemeen hebben en door te zwoegen voor dezelfde doelen. Er gaan geruchten dat Adam Sandler in het echte leven verliefd was op een Palestijns meisje. (2018) ‘You Don’t Mess With the Zohan’ was het liberale zionistische manifest van Adam Sandler Wat je verder ook kunt zeggen over de enigszins gemengde erfenis van zijn werk, je kunt zeker niet twijfelen aan Adam Sandlers geloofsbrieven als avatar van Joodse culturele trots. Voeg dat toe aan zijn beroemde Hanukkah-lied, dat een hele reeks beroemde joden op naam bracht, zijn geanimeerde komedie ‘Eight Crazy Nights’ met Chanoeka-thema en de film ‘You Don’t Mess With the Zohan’ uit 2008. In ‘Zohan’ speelde Sandler een elite en legendarische Israëlische soldaat die verlangt naar een vredig leven. De film, die deze week tien jaar geleden werd uitgebracht, zat vol met grappen over Joden en Israël – hummus dient praktisch als ondersteunend personage – maar bracht in feite ook een liberaal zionistisch standpunt tot uitdrukking dat steeds verder verdwijnt uit het moderne discours in het Midden-Oosten. Gil Troy schreef dat het "happy end" van de film komt wanneer onze held zijn land en zijn identiteit verlaat en zich aansluit bij de volledig Amerikaanse gemengde melange. ‘Zohan’ drukt op coherente wijze een liberaal zionistisch wereldbeeld uit. Tegenwoordig wordt Israël steeds meer een wigprobleem – van conservatieven wordt verwacht dat zij Israël en al zijn acties onvoorwaardelijk steunen, terwijl van liberalen wordt verwacht dat zij alles waar het zionisme voor staat, veroordelen. Dit zorgt ervoor dat liberale zionisten, of degenen die een vreedzame tweestatenoplossing en een meer linkse Israëlische regering wensen, geen echt politiek thuis meer hebben. Zoveel discussies over het Israëlisch-Palestijnse conflict worden tegenwoordig geframed in termen van Israël dat zichzelf heldhaftig verdedigt tegen binnenvallende hordes, of dat het harteloos bloedbaden aanricht – opvattingen die simplistisch worden teruggebracht tot termen als ‘pro-Israël’ en ‘anti-Israël’. ” ‘You Don’t Mess With the Zohan’ laat ons iets zien dat we zelden meer zien in de media of cultuur: een Israëlische held die trots is op zijn land en erfgoed en het beste voor beide wil, maar ook het vechten beu is en verlangt naar vreedzaam samenleven. https://www.timesofisrael.com/you-do...ist-manifesto/ Over het conflict Het Israëlisch-Palestijnse conflict is een complex en langdurig conflict tussen twee zelfbeschikkingsbewegingen, het Joods-Zionistische project en het Palestijns-nationalistische project, die beide hetzelfde grondgebied claimen. Enkele belangrijke punten over het conflict:
Over het geheel genomen is het Israëlisch-Palestijnse conflict een diepgeworteld en veelzijdig conflict met historische, politieke en territoriale dimensies. Het blijft een zeer omstreden en onopgeloste kwestie in het Midden-Oosten. Wat is uw mening over het Israëlisch-Palestijnse conflict en de visie die wordt gecommuniceerd in de film Zohan?
__________________
http://www.youtube.com/watch?v=vFo428N7xec (made in Utrecht) Utrecht verdreef het Amsterdamse FEBO voor Manneken Pis. Het meest iconische café van de stad heet België (Oudegracht). Mijn favoriete Utrechtse cafés vindt u hier. |
24 september 2023, 17:50 | #2 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.671
|
Citaat:
Is er dan misschien een gemeenschappelijk narratief? Nee. Ook dat niet. Een tweestatenoplossing is dus veel logischer en levensvatbaarder dan te proberen deze verschillen in 1 land te proppen. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 24 september 2023 om 17:51. |
|
24 september 2023, 17:55 | #3 |
Gouverneur
Geregistreerd: 16 mei 2009
Locatie: Maastricht (NL)
Berichten: 1.272
|
Misschien kan de filosofie een oplossing bieden.
De joodse filosoof Emmanuel Lévinas – een icoon van de westerse filosofie waar tegenwoordig onderzoek naar wordt gedaan door toegewijde geleerden – schreef het volgende over vrede in zijn morele filosofie genaamd Totaliteit en Oneindigheid, waarnaar gewoonlijk wordt verwezen als ‘Ethiek als eerste filosofie’. Een citaat uit zijn werk: Van vrede kan er alleen sprake zijn van een eschatologie. ‘De politiek is gekant tegen moraliteit, zoals filosofie tegenover naïviteit. Het morele bewustzijn kan de spottende blik van de politieke mens alleen in stand houden als de zekerheid van vrede het bewijs van oorlog domineert. Een dergelijke zekerheid wordt niet verkregen door een simpel spel van antithesen. De vrede van rijken die uit oorlog voortkomen, berust op oorlog.” De moraal zal zich in de geschiedenis tegen de politiek verzetten en zal voorbij de functies van voorzichtigheid of de canons van het schone zijn gegaan om zichzelf onvoorwaardelijk en universeel te verkondigen wanneer de eschatologie van de messiaanse vrede zichzelf bovenop de ontologie van de oorlog zal gaan plaatsen. Filosofen wantrouwen het. Zeker, ze profiteren ervan om ook vrede aan te kondigen; zij leiden een definitieve vrede af uit de rede die haar rol speelt in oude en hedendaagse oorlogen; ze vonden moraliteit in de politiek. Maar voor hen behoort eschatologie – een subjectieve en willekeurige waarzeggerij van de toekomst, het resultaat van een openbaring zonder bewijzen, een schatplichtige van het geloof – vanzelfsprekend tot de mening. Het buitengewone fenomeen van de profetische eschatologie is echter zeker niet bedoeld om zijn burgerrechten binnen het domein van het denken te verwerven door te worden gelijkgesteld met filosofisch bewijsmateriaal. In religies en zelfs in theologieën lijkt eschatologie, net als een orakel, inderdaad filosofische bewijzen 'aan te vullen'; haar overtuigingen en vermoedens betekenen dat ze zekerder moeten zijn dan de bewijzen – alsof de eschatologie informatie over de toekomst toevoegt door de finaliteit van het bestaan te onthullen. Maar wanneer de eschatologie wordt teruggebracht tot de bewijzen, zou zij al de ontologie van de totaliteit aanvaarden die uit de oorlog voortkomt. De werkelijke betekenis ervan ligt elders. Het introduceert geen teleologisch systeem in het geheel; het bestaat niet uit het onderwijzen van de oriëntatie van de geschiedenis. De eschatologie brengt een relatie tot stand met het zijn voorbij de totaliteit of voorbij de geschiedenis, en niet met het zijn voorbij het verleden of het heden. Niet met de leegte die de totaliteit zou omringen en waarin men willekeurig zou kunnen denken wat men wil, en zo de aanspraken van een subjectiviteit zo vrij als de wind zou kunnen propageren. Het is een relatie met een surplus dat altijd buiten de totaliteit staat, alsof de objectieve totaliteit niet de ware maatstaf van het zijn zou invullen, alsof een ander concept, het concept van de oneindigheid, waar nodig om deze transcendentie met betrekking tot de totaliteit uit te drukken, niet zou bestaan. -omvatbaar binnen een totaliteit en even primordiaal als de totaliteit. Dit ‘buiten’ de totaliteit en de objectieve ervaring mag echter niet op een puur negatieve manier worden beschreven. Het wordt weerspiegeld in de ervaring. Het eschatologische, als het ‘buiten’ van de geschiedenis, trekt wezens uit de jurisdictie van de geschiedenis en de toekomst; het wekt hen op en roept hen op tot hun volledige verantwoordelijkheid. Door de geschiedenis als geheel aan het oordeel te onderwerpen, buiten de oorlogen die haar einde markeren, herstelt ze op elk moment haar volledige betekenis op dat moment; alle oorzaken zijn klaar om gehoord te worden. Het is niet het laatste oordeel dat doorslaggevend is, maar het oordeel van alle momenten in de tijd waarop de levenden worden geoordeeld. Het eschatologische begrip van oordeel houdt in dat wezens een identiteit hebben ‘vóór’ de eeuwigheid, vóór de voltooiing van de geschiedenis, vóór de volheid van de tijd, terwijl er nog tijd is; impliceert dat wezens weliswaar in relatie bestaan, maar op basis van zichzelf en niet op basis van het geheel. Het idee dat de geschiedenis overstroomt, maakt existenten mogelijk die zowel betrokken zijn bij het zijn als persoonlijk, opgeroepen om te antwoorden als hun beproeving en bijgevolg al volwassen zijn - maar juist om die reden bestaanden die kunnen spreken in plaats van hun lippen te lenen aan een anonieme uiting van de geschiedenis . Vrede wordt voortgebracht als deze aanleg voor spraak. De eschatologische visie breekt met het geheel van oorlogen en rijken waarin men niet spreekt. Het beoogt niet het einde van de geschiedenis binnen het wezen dat als een totaliteit wordt opgevat, maar legt een relatie op met de oneindigheid van het zijn die de totaliteit te boven gaat. De eerste ‘visie’ van de eschatologie (hiermee onderscheiden van de geopenbaarde meningen van positieve religies) onthult de mogelijkheid zelf van de eschatologie, dat wil zeggen de doorbraak van de totaliteit, de mogelijkheid van een betekenisgeving zonder context. De ervaring van moraliteit komt niet voort uit deze visie; zij voltooit deze visie; Ethiek is een optiek. Maar het is een visie zonder beeld, verstoken van de synoptica en de totaliserende objectiverende deugden van visie, een relatie of een intentionaliteit van een heel ander type - die dit werk probeert te beschrijven." Emmanuel Levinas is een van de grootste denkers van de twintigste eeuw, maar de complexiteit van zijn denken, evenals dat van Heidegger, verhindert een echte verspreiding/democratisering van zijn werk. Een van zijn belangrijkste werken is Totality and Infinity: An essay on outsideity. In dit laatste beschrijft Levinas, volgens een fenomenologische methode, hoe subjectiviteit voortkomt uit het idee van oneindigheid, en hoe oneindig een product is van de relatie van het zelf tot een ander. https://www.the-philosophy.com/levin...finity-summary https://plato.stanford.edu/entries/levinas/ https://en.wikipedia.org/wiki/Totality_and_Infinity Emmanuel Levinas werd geboren in Litouwen. Tijdens de oorlog vluchtte hij kort naar Oekraïne en verhuisde vervolgens naar Frankrijk, waar hij uiteindelijk hoogleraar filosofie werd aan de Universiteit van Parijs. Levinas verloor familie en vrienden aan de nazi’s. Filosoof Seth Paskin, een van de presentatoren van de populaire podcast Partially Examined Life, bestudeerde Martin Heidegger in Freiburg, Duitsland, en wijdde zich later toe tot Levinas. Aflevering 145: Emmanuel Levinas: Waarom ethisch zijn? https://partiallyexaminedlife.com/20...145-1-levinas/ Het volgende gratis ebook van de Nederlandse professor Adriaan Peperzak (University of Chicago), gespecialiseerd in de geschiedenis van Levinas, geeft inzicht in de geschiedenis van Levinas. Richting de ander: Inleiding tot de filosofie van Emmanuel Levinas https://docs.lib.purdue.edu/purduepress_ebooks/20/ Levinas was een zionist die Israël zag als de redding voor het Joodse volk na de Holocaust, maar hij was ook lid van de vredesbeweging. In een interview zei Levinas dat "men aan de kant van de zwakken moet staan", wat geïnterpreteerd zou kunnen worden als een oproep tot solidariteit met de Palestijnen. In een radio-interview uit 1982 naar aanleiding van het bloedbad van Sabra en Shatila in Libanon, werd Levinas gevraagd naar zijn standpunt over het Israëlisch-Palestijnse conflict. Hij bekritiseerde niet openlijk de acties van Israël, maar sprak in plaats daarvan over algemeenheden met betrekking tot de ethiek van verantwoordelijkheid. Dit bracht sommige critici ertoe zich af te vragen of Levinas de Palestijnen in zijn ethische kader als de ‘Ander’ beschouwde en of Israël uit principe verantwoordelijk voor hen was.
__________________
http://www.youtube.com/watch?v=vFo428N7xec (made in Utrecht) Utrecht verdreef het Amsterdamse FEBO voor Manneken Pis. Het meest iconische café van de stad heet België (Oudegracht). Mijn favoriete Utrechtse cafés vindt u hier. |
7 oktober 2023, 08:45 | #4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 19.110
|
Ongeziene aanval op Israël door Hamas. Dat onze regering maar een afkeurende boodschap de wereld instuurt en wapens zendt naar Israël om dat land te steunen.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen! Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking De islamieten zijn de kolonisatoren. |
7 oktober 2023, 09:12 | #5 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.470
|
Citaat:
Sindsdien spelen de Palestijnen al 75 jaar alles of niets. Met de gebeurtenissen van vandaag is er een grote kans dat de 'niets' eindelijk gaat gerealiseerd worden.
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT? |
|
7 oktober 2023, 09:16 | #6 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 19.110
|
Citaat:
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen! Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking De islamieten zijn de kolonisatoren. |
|
7 oktober 2023, 09:21 | #7 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.429
|
Citaat:
Ja, want dat monnikengeduld van Israël zal toch eens gaan stoppen.
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus) |
|
7 oktober 2023, 09:21 | #8 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 7.018
|
Citaat:
Wat we wel kunnen doen is "Brusselse jongeren" een enkeltje Gazastrook geven. Dan kunnen ze daar meehelpen om bommen en kamikazedrones weg te koppen tijdens de Israëlische tegenreactie. |
|
7 oktober 2023, 10:12 | #9 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 7.018
|
Gewapende Gazanen zijn Israël binnengedrongen met pickups en zaaien terreur in de omringende dorpen.
En als ik de bijzonder confronterende beelden op twitter/x mag geloven, dan zijn ze zo "slim" om met de verhakkelde lijken van Israëlische burgers en soldaten terug te keren naar Gaza, en er daar mee rond te paraderen onder luid gejoel (en "allah hak maar" kreten) van de brede bevolking op straat. Iets zegt mij dat Bibi nu zal kiezen voor een vernietiging van het Hamas regime en een herbezetting van Gaza (of wat er daarna van overblijft). De Palestijnen-liefhebbers op dit forum kunnen vandaag maar best een industriële voorraad papieren zakdoekjes gaan inkopen zodat ze voorbereid zijn om vele bittere traantjes te plengen. |
7 oktober 2023, 10:20 | #10 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.429
|
Citaat:
Mijne kop eraf als er de komende dagen geen betogingen met dito rellen plaatsvinden in het Brusselse (Molenbeek, Anderlecht...)
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus) |
|
7 oktober 2023, 10:21 | #11 |
Minister-President
Geregistreerd: 30 oktober 2008
Berichten: 4.844
|
Mooi zo, een uitgelezen kans om dat Hamas-uitschot voor eens en altijd van de aardbodem te vegen. Benieuwd of Iran zich gaat roeren, met de chaos in Oekraïne is dit eigenlijk een geweldige opportuniteit.
Laatst gewijzigd door HOUZEE ! : 7 oktober 2023 om 10:22. |
7 oktober 2023, 10:23 | #12 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 21.185
|
Al bij al is dit niet meer dan een soort gevangenisopstand waarbij de gevangenen een paar cipiers te grazen nemen. Twee dagen later zitten ze weer allemaal vast in een nog strikter beveiligd gevang en zijn er een veelvoud van hen bij wijze van vergelding afgemaakt.
__________________
Think I forgot how to be happy. Something I'm not but something I can be. Something I wait for. Something I'm made for. |
7 oktober 2023, 10:28 | #13 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 19.110
|
Citaat:
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen! Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking De islamieten zijn de kolonisatoren. |
|
7 oktober 2023, 10:29 | #14 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.429
|
Citaat:
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus) |
|
7 oktober 2023, 10:43 | #15 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.875
|
Citaat:
...dat denk ik niet. Uiteraard gaat Israël nu op vernietigende wijze antwoorden, maar die hellhole herbezetten ? Dat gaan ze zeker niet doen. Eerst de boel desinfecteren met de luchtmacht. En daarna is het tijd om al het gelul van 'workpermits' en 'doortochten' te stoppen en Gaza definitief af te grendelen. Dat ze zich richten tot Egypte.
__________________
Laatst gewijzigd door Pandareus : 7 oktober 2023 om 10:43. |
|
7 oktober 2023, 10:54 | #16 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 7.018
|
Citaat:
|
|
7 oktober 2023, 11:01 | #17 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.671
|
Benieuwd of de mensjes die vinden dat Rusland Donbas en Krim moet teruggeven, ook vinden dat Israel de Westoever moet teruggeven.
En of een strijd om die teruggave gerechtvaardigd is in beide gevallen. |
7 oktober 2023, 11:07 | #18 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 21.185
|
Citaat:
Buis voor begrijpend lezen. Ik geef een vaststelling mee en geen emotioneel geladen mening. Als ik een pronostiek doe over een voetbalmatch is dat evenmin 'boehoe'. Het zijn niet enkel de bedwantsen die in opmars zijn maar ook de pedante forummers die niet kunnen lezen.
__________________
Think I forgot how to be happy. Something I'm not but something I can be. Something I wait for. Something I'm made for. Laatst gewijzigd door dalibor : 7 oktober 2023 om 11:17. |
|
7 oktober 2023, 11:17 | #19 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.429
|
Er "moet" helemaal niks, maar als ge na 75jaar nog niet begrepen hebt dat ge het niet kan halen van de sterkere tegenstander, verdient ge niet beter dan nog maar eens overrompeld te worden.
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus) Laatst gewijzigd door Zipper : 7 oktober 2023 om 11:17. |
7 oktober 2023, 11:22 | #20 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 7.018
|
Citaat:
De Gazanen zitten opgesloten omdat ze terreur zaaien. Jij draait oorzaak en gevolg om. Je beweert dat ze terreur zaaien omdat ze opgesloten zitten. Er is nochtans een lange waslijst van islamitische terreur die werd gepleegd door moslims die niet in Gaza zitten opgesloten. Inclusief een hoop terreur gepleegd door moslims die in het Westen zijn opgegroeid met de grootste vrijheid, de hoogste welvaart en het beste onderwijs van de hele wereld. Jouw reactie was dan ook van een stuitend islamofiel "boehoe" niveau. En wansmakelijk op een moment dat er Joden bloedend door de straten van Gaza worden gesleept. |
|